HomeProgram
Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszšce
Index kompozytorów
Index wykonawców
Przewodnik po festiwalu
BiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Przewodnik po festiwalu

Piątek, 22 września
19.30 Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa

orkiestra filharmonii narodowej
Szabolcs Esztényi fortepian Maciej Ostrowski sopran chłopięcy Wojciech Drabowicz baryton Miklós Lukács cymbały Marc Awolin syntezator Jakob Palfrader reżyseria dźwięku
Krzysztof Kusiel-Moroz przygotowanie sopranu chłopięcego Zsolt Nagy dyrygent
György Kurtág Stele * Tomasz Sikorski Music in Twilight Peter Eötvös Atlantis *


Podwodna inauguracja

Sala Filharmonii. Na powiększonej estradzie soliści i symetrycznie podzielona, potężna orkiestra, wspomagana jeszcze przez saksofony, syntezatory, elektryczne fortepiany i gitarę basową. Publiczność otaczają głośniki i dziesięć stanowisk perkusyjnych. Wyobraźcie sobie efekt przestrzenny, gdy dziesięciu perkusistów wokół zagra jednocześnie na takim samym instrumencie...
Ale my znajdujemy się pod wodą. Zza ściany perkusyjnych dźwięków brzmienia orkiestry docierają do nas jak odległe halucynacje. Z góry płynie odrealnione brzmienie chóru... Apokalipsa jest możliwa, zda się mówić Eötvös, a rzeczą artysty, który jest barometrem przyszłości, jest przed nią ostrzec.

 


Piątek, 22 września
22.30 Warszawska Wytwórnia Wódek "Koneser"

Annelie de Man klawesyn Ralph van Raat fortepian
Arnoud Noordegraaf światła, reżyseria obrazu i dźwięku
Arnoud Noordegraaf Pong * Roderik de Man Chordis Canam *
Ton BruynŹl Toccare * Arnoud Noordegraaf Tod & Wahnsinn *

Śmierć i szaleństwo w Wytwórni Wódek

Pianista będzie grał do filmu jak do lustra - sam ze sobą (Tod&Wahnsinn na Ralpha van Raata i Ralpha van Raata na obrazie DVD), klawesynistka zagra też niejako ze sobą, bo do własnego nagrania, przetworzonego elektronicznie: utworzy z filmem audiowizualny spektakl (Pong).
Autora obu tych utworów, jednocześnie kompozytora i reżysera filmowego, ciekawią sytuacje surrealistyczne, wynikające z połączenia instrumentów grających na żywo, z ich kontrapunktem na taśmie.

 

 

Sobota, 23 września
12.00 - 15.30 i 19.30 - 23.00 Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna

kwartet śląski / kwartet dafô Zbigniew Koźlik akordeon
12.00 - 15.30
Grażyna Bacewicz IV Kwartet smyczkowy
Witold Lutosławski Kwartet smyczkowy
Krzysztof Penderecki Quartetto per archi No. 2

Krzysztof Penderecki Quartetto per archi No. 1
Tadeusz Baird Play na kwartet smyczkowy
Zygmunt Krauze III Kwartet smyczkowy
Krzysztof Meyer XII Kwartet smyczkowy

Andrzej Panufnik II Kwartet smyczkowy "Przesłania"
Paweł Szymański Pięć utworów na kwartet smyczkowy
Andrzej Krzanowski II Kwartet smyczkowy

19.30 - 23.00
Eugeniusz Knapik Kwartet smyczkowy
Aleksander Lasoń VI Kwartet smyczkowy
Stanisław Krupowicz Wariacje pożegnalne na temat Mozarta na amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę

Barbara Buczek Transgressio. II Kwartet smyczkowy
Zbigniew Bargielski Noc pożegnań na akordeon i kwartet smyczkowy
Krzysztof Knittel Dorikos na kwartet smyczkowy i taśmę

Witold Szalonek 1+1+1+1 na 1-4 instrumentów smyczkowych
Tadeusz Wielecki Konieczność i przypadek ** na kwartet smyczkowy i media elektroniczne
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy "Już się zmierzcha"
Recollectio per archi

Wraz z dwoma znakomitymi polskimi kwartetami smyczkowymi: Śląskim i Dafô - doświadczymy swoistych rekolekcji z polskiego kwartetu współczesnego.

Wsłuchaj się w ten kwartet idący po kwartecie.

Dzieje się misterium.

W skupieniu rozważajmy tajemnice Pięciu utworów Szymańskiego, majestat
Kwartetu Lutosławskiego i niewysłowioną słodycz kwartetu Krauzego. Niech prostota Już się zmierzcha utwierdzi nas w pokorze. Niech poruszą nasze serca nieodgadnione wyroki Transgressio, a chłodne piękno 1+1… obudzi żarliwość.
Logos Kwartetu Meyera niech nas oświeci, niech słowa Dorikos będą nam pokarmem, a drogowskazem - przykazania Kwartetu Knapika.

Pokrzepieni bądźmy polskim kwartetem smyczkowym.

 


Niedziela, 24 września
12.00 Akademia Muzyczna im. F. Chopina

ensemble phoenix Erik OEa in gara col tempo ** Zbigniew Bagiński Cyrkulacje **
Alex Buess Khat * Michel Roth Mr. Wint and Mr. Kidd * Gérard Grisey Échanges *

Druga postać brzmienia

Zespół z Bazylei używa instrumentów i elektroniki. Uzyskuje unikalne brzmienie, rzekłbym kobaltu. Może dlatego, że nad live electronics czuwa Alex Buess, w jednej osobie kompozytor, saksofonista i reżyser dźwięku, po przejściach w dziedzinie improwizacji i eksperymentalnego rocka. "Elektronika nie ma być rozszerzeniem brzmienia instrumentów, ale raczej jego niezastąpioną drugą postacią", powiada.
W utworze Rotha "drugą postać" fortepianu tworzą rozmaite instrumenty perkusyjne, dobrane oraz ustawione tak, by upodabniały się doń brzmieniem
i kształtem.

 

Niedziela, 24 września
19.30 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

sinfonia varsovia / zespół śpiewaków miasta katowice "camerata silesia"
Claire Booth sopran Peter Hirsch dyrygent Zbigniew Penherski Mała symfonia "Jesienna" **
Andrzej Dobrowolski Muzyka na smyczki, 2 grupy instrumentów dętych i 2 głośniki
Krzysztof Penderecki Canticum Canticorum Salomonis Filippo Perocco reCycle_Lacrimosa *
Michel van der Aa Here Trilogy * (części: II, Here [in circles] i III, Here [to be found])

Perkusja dęta

Awangarda lat sześćdziesiątych włączyła do muzyki istotny element: usytuowanie dźwięku w przestrzeni, jego przemieszczanie się względem słuchacza (Muzyka…).
W Pieśni nad pieśniami znaczenie rozbitego na sylaby tekstu znika; jego funkcje przejmuje pełna emocji warstwa brzmieniowa (rozbudowana perkusja - wykonawcy m.in. dmą w sześć dużych muszli).
Michel van der Aa zasłynął operą One na sopran, wideo i soundtrack (na Warszawskiej Jesieni dwa lata temu). Here, przeznaczone na podobne środki wykonawcze (zamiast wideo jest mała orkiestra), koresponduje z One: bohaterka rozpaczliwie poszukuje siebie i związku z otoczeniem.

 

 

Poniedziałek, 25 września
19.30 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

algoritmo ensemble / orkiestra muzyki centrum
Otto Katzameier baryton Marco Angius dyrygent
Salvatore Sciarrino Quaderno di strada *

muzyka pisana szeptem

Jeśli na filmie Tarkowskiego nic się nie dzieje, to dzieje się bardzo dużo - każde zatrzymanie kamery ma znaczenie, jest pełne napięcia. Sciarrino komponuje
właśnie takie zatrzymania kamery: to, co słyszymy dzieje się na granicy ciszy,
a przeto nawet najsłabszy dźwięk - jak w nocy - jest ostry i wyrazisty. To muzyka tworzona szeptem.
Solistą w Quaderno di strada jest baryton Otto Katzameier, rewelacyjny odtwórca głównych partii wokalnych w operach Salvatore Sciarrina. Meandryczne figury dźwiękowe śpiewa z niebywałym wyczuciem i precyzją. Ale czy śpiewa? To znowu raczej szept. Szept podszyty dźwiękiem. Gorący szept podszyty dźwiękiem.


 

Poniedziałek, 25 września
22.30 Centrum Artystyczne M25

Andrzej Bauer wiolonczela Ewa Guziołek-Tubelewicz reżyseria dźwięku
Sławomir Kupczak Anafora V Magdalena Długosz Abamus
Cezary Duchnowski Broda Paweł Mykietyn Sonata **

Roi się od wiolonczelisty z wiolonczelą

Przybywa utworów na wiolonczelę i warstwę elektryzującą. Sprawcą jest Andrzej Bauer. Z premedytacją zamawia on nowe kompozycje-elektrycje i bez ogródek wykonuje publicznie w rozmaitych centrach. Ha, znowu utwór napisał Mykietyn. Bardzo nowy. Dziennikarze, przybywajcie. Pierwszy raz Polska usłyszy. Przestrojona będzie wiolonczela. Tak dziwnie: jedna czwarta tonu, trzy czwarte tonu, jedna czwarta tonu. Taka skala. No i Bauer musi grać na flażoletach, bo inaczej się nie da. A Magda Długosz to wypełni całe M25. Wiolonczela tu, wiolonczela tam, wszędzie pełno wiolonczeli z głośników.

 

 

Wtorek, 26 września
19.30 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

orkiestra akademii muzycznej w krakowie Wojciech Czepiel dyrygent
Steve Reich Three Movements * Agata Zubel II Symfonia *
Zbigniew Bujarski Peirene John Adams Slonimsky's Earbox *


otoczy i osaczy

Tytułowa "szkatułka" w zaiste zapierającym dech utworze Adamsa, to zbiór
skal, wziętych z Thesaurus of Scales and Melodic Patterns Nicolasa Slonimsky'ego. Autor użył ich, bo "granice tonalności to wciąż niewyczerpane pole imaginacji dla kompozytorów", mówi i dodaje: "to nie przypadek, że tacy kompozytorzy-improwizatorzy jak Coltrane, Zappa czy Coleman byli także pod silnym wpływem książki Slonimsky'ego".
Zubel osaczy nas grupami instrumentów, które - zrazu z osobna, potem coraz gęściej - wypełnią rozmaitymi rodzajami brzmień krąg wokół nas, aż zamknie się czasoprzestrzeń tego muzycznego obiektu-mozaiki.

 

 

Wtorek, 26 września
22.30 Akademia Muzyczna im. F. Chopina

zespół śpiewaków miasta katowice "camerata silesia"
absolwenci i uczniowie psm ii st. im. j. elsnera w warszawie
Roberto Fabbriciani flety Alvise Vidolin live electronics Małgorzata Pańko mezzosopran Bartosz Koziak wiolonczela Anna Szostak dyrygent Krzysztof Knittel dyrygent
Luigi Nono Das atmende Klarsein Helmut Lachenmann TemA Luciano Berio Thema (Omaggio a Joyce)
Magdalena Długosz Milczące asfodele ** John Cage Imaginary Landscape No. 4

Dwanaście pięknych, starych odbiorników

Luigi Nono, jedna z kluczowych postaci nowej muzyki, skomponował Das atmende Klarsein, zainspirowany możliwościami live electronics, które u początku lat osiemdziesiątych, w epoce muzyki studyjnej, jawiły się jako szczególnie atrakcyjne. Nona radowała możliwość dysponowania w tym samym momencie żywym brzmieniem chóru i fletu basowego, w połączeniu z różnorodnością i wielorakością dźwięku przetworzonego.
W utworze Cage'a dwóch wykonawców obsługuje każdy odbiornik - jeden dostraja stacje radiowe, drugi ustawia głośność i barwę. Wedle wskazań partytury
i dyrygenta.

 

 

Środa, 27 września
16.30 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

orkiestra muzyki nowej Jean Deroyer dyrygent
Tristan Murail Winter Fragments* Anna Zawadzka-Gołosz Suita przestrzeni** Pierre Boulez Dérive 2*


Boulez

W Winter Fragments wtopione w zespół brzmienia elektroniczne przetwarzane
są za pomocą programu max/msp. Dla kompozytora istotna jest płynność
muzyki. Powiada, że intuicyjnie wyczuwa, kiedy osiąga ona ten stan.
Wydarzeniem będzie prezentacja (druga na świecie, po lipcowym prawykonaniu) pełnej i ostatecznej wersji Dérive 2 Pierre'a Bouleza.
Dzieło skomponowane w roku 1988 i ponownie zredagowane w 2001 trwa
około czterdziestu minut. Zespół z Katowic przygotował je w trakcie warsztatów prowadzonych przez znakomitego, młodego dyrygenta Jeana Deroyera.



 

Środa, 27 września
19.30 Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala im.E. Młynarskiego

ensemble mosaik Daniel Henriks bas (Ma' - Hermenaut), Hanna Dóra Sturludóttir sopran (Go - Hermenaut), Eiko Morikawa sopran (Tii! - Hermenaut), Sibylle Fischer mezzosopran (Scrabble - Hermenaut), Soichi Kobayashi tenor (Kommander Kobayashi), Natalia Pszenicznikowa sopran (Laika), Kaspar Kröner alt (Sergiej Pawlowicz), Alexander Cegla, Jan Oczkowski (bliźnięta), Vicente LarraEaga dyrygent, Constanze Fischbeck scenografia i kostiumy, Sebastian Bark dramaturg, Philip Kießling wideo, Jörg Bittner światła, Sven Holm reżyseria
saga operowa kommander kobayashi, seria 2
Aleksandra Gryka scream you (opera) *
Siergiej Newski Die Zerstörung von Moskau ist keine Lösung (opera) *

Kommander Kobayashi

Saga operowa Kommander Kobayashi to opera s.f. w odcinkach. Każdy
odcinek komponowany jest przez innego autora jako kolejny epizod odysei statku
"La Fenice", przemierzającego bezmiar wszechświata...
W niniejszej serii intergalaktyczna podróż biegnie przez Europę. Załoga statku poddana zostaje dwóm, obcym sobie, opresyjnym systemom - nazwane zostały umownie moskwą i warszawą. W epizodzie Newskiego Zniszczenie Moskwy
nie jest rozwiązaniem, Moskwa reprezentuje źródło przewrotów i ciągłej
niepewności. W epizodzie Gryki na pokład nagle wkracza i zaczyna krążyć substancja akustyczna scream. Para tajemniczych bliźniaków rozdaje do zażywania środek, który sprawia, że wszyscy rzucają się w pogoń za spełnieniem swych egoistycznych dążeń. Rozpoczyna się spontaniczna realizacja tajnych planów
i wizji.*


 

Środa, 27 września
22.30 Warszawska Wytwórnia Wódek "Koneser"

zespół międzynarodowej szkoły muzyki tradycyjnej
/ kawalerowie błotni / kwartet instrumentalny
Jacek Kochan perkusja, live electronics Franz Hautzinger trąbka ćwierćtonowa
spektakl "Pieśni polskie" Jarosław Siwiński Pieśni polskie **
Jacek Kochan Alsamples ** Jerzy Kornowicz Sceny z bezkresu **


Performans polski

Będzie w spektaklu "Pieśni polskie" śpiewaniem czasu zaklinanie. Kilkusetletnie polskie pieśni ludowe i tradycyjna maniera wykonawcza, w jakiej przekazuje je zespół z Lublina, i której źródła tkwią w archaicznym obrzędzie, staną się wyzwaniem dla muzycznych akcji, które rozegrają się w przestrzeni hali "Konesera". Dowiemy się, jak elementy ducha i materii tych śpiewów działają w ujęciu kompozytorów średniej generacji: jazzowego Kochana, elektronicznego Siwińskiego i improwizującego Kornowicza.

 

Czwartek, 28 września
16.30 Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala im. E. Młynarskiego

saga operowa kommander kobayashi, seria 2
Aleksandra Gryka scream you (opera) *
Siergiej Newski Die Zerstörung von Moskau ist keine Lösung (opera) *

II przedstawienie

 

Czwartek, 28 września
19.30 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego

zespół młodzieżowy polsko-niemiecki
Sascha Armbruster saksofon tenorowy Sabine Schneider sopran Rüdiger Bohn dyrygent Aleksander Szczetyński Symfonia kameralna ** Joanna Woźny Return ** Enno Poppe Öl * Vykintas Baltakas Ouroboros * Bernd Alois Zimmermann Omnia tempus habent *

Możesz wymagać,by sprostali wymaganiom

Muzyka Öl składa się z wielu głosów, a każdy głos to ruchliwa nić. W takiej
nici-melodii kolejne dźwięki nie układają się, jak u Mozarta, w równe szeregi ósemek, lecz tworzą skomplikowane stosunki rytmiczne. Nie poruszają się po stopniach gam, jakie są do zagrania np. na fortepianie, lecz po stopniach, które na skali wysokości tworzą skomplikowane stosunki mikrotonowe. A przecież Öl grają klasycznie wykształceni muzycy na instrumentach muzyki klasycznej. Czy rozumiecie teraz problem? Obok klasycznych umiejętności, nowa muzyka wymaga od nich nowych, specjalnych technik gry.
I nie zawiedzie się. Problemy to ich specjalność.

 

 

Czwartek, 28 września
22.30 Kościół Ewangelicko-Reformowany


zespół wokalny / orkiestra kameralna polskiego radia "amadeus"
Jarosław Bręk baryton (Ewangelista) Wojciech Gierlach bas (Jezus),
Agnieszka Lipska mezzosopran (Piłat), Krzysztof Kur tenor (Piłat),
Dorota Lachowicz mezzosopran (Kapłan), Duo Hob-beats
Krzysztof Knittel instrumenty elektroniczne, Agnieszka Duczmal dyrygent
Augustyn Bloch Warstwy czasu Bogusław Schaeffer Musique pour orchestre d'instruments ą cordes ** Krzysztof Knittel Męka Pańska wg św. Mateusza

Opowieść

o życiu i czynach Chrystusa przedstawiona została za pomocą głosów solowych, małego chóru, instrumentów perkusyjnych, orkiestry smyczkowej i elektroniki.
Tak różne materie i środki wypowiedzi, współdziałają ze sobą w sposób, który daje jednolity, dramatyczny efekt. Rodzi się poczucie obcowania z pięknem surowym
i mistycznym.

 

Piątek, 29 września
16.30 Kościół św. Jacka

chór opery i filharmonii podlaskiej Violetta Bielecka dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki Pięć pieśni kurpiowskich, Pieśni Maryjne, Miserere, Totus Tuus


Górecki

Ten koncert to śpiewanie wiary. Będzie jak wyjście poza czas. Ku temu, co Jest. Zanurzeniem się w jeden nurt trwającego śpiewu.


 

Piątek, 29 września
19.30 Teatr Narodowy

polska orkiestra radiowa Kinga Preis aktorka (Iwona) Dariusz Machej bas (Król Ignacy), Magdalena Barylak sopran (Królowa Małgorzata), Adam Zdunikowski tenor (Książę Filip),
Artur Ruciński baryton (Szambelan), Monika Ledzion mezzosopran (Iza, Dama Dworu),
Piotr Łykowski kontratenor (Cyryl, Przyjaciel Księcia), Krzysztof Kur tenor (Cyprian),
Joanna Cortés alt (Ciotka I Iwony, Dama I), Agnieszka Dąbrowska alt (Ciotka II Iwony, Dama II), Andrzej Straszyński kierownictwo muzyczne, Gosia Baczyńska Wojciech Dziedzic kostiumy, Wiesław Olko dekoracje Mirosław Poznański światła Marek Weiss-Grzesiński inscenizacja i reżyseria
Zygmunt Krauze Iwona, księżniczka Burgunda ** (opera), Libretto na podstawie dramatu
Witolda Gombrowicza - Grzegorz Jarzyna i Zygmunt Krauze (II przedstawienie - 30 września, 19.30)


Iwona nie śpiewa

Pomysł Gombrowicza, aby Iwona w ogóle się nie odzywała, w operze wydaje się bodaj niemożliwy do przeprowadzenia: przecież opera domaga się głosu! Ale to właśnie dla kompozytora stanowiło atrakcyjne wyzwanie. Muzyka w dziele operowym przejmuje zwykle rolę interpretatora zdarzeń i charakterów. Zygmunt Krauze postanowił postąpić najprościej: nie interpretować w ogóle, lecz przedstawić za pomocą muzyki każdą z postaci w sposób dosłowny. I jeszcze coś stanowiło dlań atrakcję: na sztuczność Iwony teatralnej możliwość nałożenia sztuczności opery jako takiej.

 

 

 

Sobota, 30 września
12.00 Warszawska Wytwórnia Wódek "Koneser"

schlagquartett Nicolaus A. Huber Herbstfestival * Guo Wenjing Parade *
Caspar Johannes Walter Luftspiegelung * Younghi Paagh-Paan Tsi-Shin-Kut *

 

Czynią dźwięk

Będziesz świadkiem starokoreańskiego, szamańskiego rytuału przebłagania ducha ziemi, ujętego w formę kompozycji dla czterech perkusistów z dźwiękami elektronicznymi (Tsi-Shin-Kut).
W Luftspiegelung usłyszysz, jak nieokreślone wysokości brzmień perkusyjnych (dmuchanie w butelki, odgłosy odbijania wielkich piłek), uzyskują mikrotonalną intonację. Muzyków wyposażono w cztery precyzyjne generatory sinusoidalne, obsługiwane przez każdego z nich i wzmocnione przez megafony.
Ujrzysz błysk sześciu pekińskich gongów operowych w utworze Guo Wenjinga.

 

   * premiera polska
   ** premiera światowa